Els consells d’estalvi d’aigua es troben en aquesta web. Consulteu-los en l’enllaç. https://www.taigua.cat/consells-destalvi/
ELS COMPTADORS JA ELS POT INSTAL·LAR TAIGUA
- Què és un comptador?
És l’aparell que s’instal·la als domicilis per registrar el consum d’aigua que fem a casa, a un establiment o a una empresa. A partir d’aquestes dades TAIGUA realitza la facturació.
- Quants anys dura aquest aparell?
La normativa diu que la vida útil màxima d’un comptador és de 12 anys i que després cal canviar-lo ja que passat aquest temps, encara que funcioni, ja no està garantit el correcte comptatge dels cabals consumits -Ordre Ministerial ICT/155/2020, de 7 de febrer-.
- Com puc saber la seva antiguitat?
És una dada que figura al contracte i també TAIGUA li pot facilitar.
- L’aparell serà propietat de TAIGUA o meu?
El comptador instal·lat serà propietat de TAIGUA.
- Quins avantatges tinc si vull integrar el servei de comptadors dins la quota de servei de TAIGUA?
Em despreocupo del comptador perquè queda integrat dins la quota fixa del servei i és TAIGUA el responsable de la seva substitució per avaria o envelliment.
A més a més, la seva facturació queda inclosa en el subministrament de l’aigua.
- M’ofereixen comptadors analògics o digitals?
Ara per ara, TAIGUA instal·larà comptadors analògics que es podran adaptar al sistema de telemesura.
- Si s’avaria el comptador, TAIGUA me’l repararà?
En cas d’avaria TAIGUA es farà càrrec de la seva substitució. D’acord amb l’Ordre Ministerial ICT/155/2020, de 7 de febrer, en cas d’avaria, els comptadors s’han de substituir.
- Si s’avaria el comptador, com haig d’avisar a TAIGUA?
Trucant al telèfon 93 736 28 20 o bé enviant missatge al correu electrònic [email protected].
- Quan costa el servei de comptadors?
La quota d’alta, que es paga només una vegada, és de 16,44 € més 21% d’IVA (19,89€).
El servei de comptador es factura conjuntament amb la quota de servei i suposa un increment de 3,95€ + 10% d’IVA (4,35€) al trimestre.
Per a diàmetres superiors als 15mm (domèstic), consultar les quotes al web de TAIGUA.
- Què inclou el preu d’alta?
Les despeses per les gestions administratives de l’alta i posada en marxa del servei.
- Què inclou la quota de servei de comptador?
A més de cobrir les despeses fixes per disposar de subministrament d’aigua, s’afegirà la quota per la gestió del comptador. TAIGUA serà responsable de la seva substitució per avaria o envelliment als 12 anys.
- Cada quan em cobraran?
Aquest servei s’incorpora a la factura habitual, dins de la quota de servei, que és trimestral per als contractes domèstics; mensual per als industrials i, els comercials, poden optar per qualsevol de les dues opcions.
- Hi ha bonificacions per a les quotes de servei de comptadors?
Sí, TAIGUA és una empresa municipal i, per tant, té dins les seves prioritats garantir l’accés universal a l’aigua. Per això seguirà bonificant la quota de servei domèstica al 100% -alta i quota trimestral-, quan es tracti de persones en situació de vulnerabilitat.
- Aquest nou servei també inclou els comptadors d’ús comercial i industrial?
Sí, qualsevol empresa o activitat el pot sol·licitar.
- Estic obligat/ada a tenir un contracte de manteniment o gestió de comptador?
No. Segons l’article 60 del Reglament del servei públic d’abastament domiciliari i estalvi d’aigua de Terrassa, ja no és obligatori que les persones abonades tinguin un contracte de manteniment del comptador. Tanmateix, si no tinc el servei contractat hauré de responsabilitzar-me de fer la substitució del comptador quan s’espatlli o hagi passat el temps de vida útil.
- Què haig de fer si estic en una altra companyia i vull contractar aquest nou servei?
Demani el canvi omplint el formulari corresponent de l’Oficina Virtual.
Prèviament cal fer la baixa del servei de comptador al seu gestor actual (MINA/Serveis de l’Aigua). Té dos opcions:
- Autoritzar a TAIGUA a tramitar la baixa. Cal omplir el document adjunt i retornar-ho signat. enllaç: https://taigua.cat/wp-content/uploads/2024/04/AUTORITZACIO-COMPTADORS_CAT.pdf.
- Adreçar-se al seu gestor actual i tramitar-hi la baixa.
- Les quotes van en funció del consum d’aigua?
Les quotes dels comptadors són fixes, no depenen del consum d’aigua, es determinen pel diàmetre del comptador que tenim instal·lat.
- Com apareixerà aquest concepte a la meva factura?
La quota per a la gestió del comptador, es sumarà al concepte de «Quota de Servei», que passarà a dir-se «Quota de servei amb comptador» i que s’incrementarà en 3,95€ (per a comptadors de 15mm).
- On puc consultar les tarifes que s’apliquen?
https://taigua.cat/tarifes-de-laigua/
- On puc consultar la normativa del servei d’abastament d’aigua?
Per elaborar la factura de l’aigua hem de llegir la lectura que marca el comptador. Aquesta lectura la prenem trimestralment o mensualment depenent del tipus de contracte.
Contractes domèstics > factura trimestral
Contractes comercials > factura trimestral o mensual
Contractes industrials > factura mensual
(Cal afegir que l’aigua és l’únic subministrament domèstic que es factura cada 3 mesos)
Les unitats familiars amb més de 3 persones, es beneficien d’una ampliació de 5 m³/ trimestre en el límit del segon bloc de l’aigua per a cada persona addicional, incloent la quota de servei a preu de segon bloc. Aquesta ampliació s’aplica de forma automàtica segons les dades que consten en el padró municipal i que l’Ajuntament de Terrassa comunica anualment a la companyia.
Més informació d’ajuts socials en aquesta web, en aquest enllaç https://www.taigua.cat/ajuts-socials/
Igualment, per a les unitats familiars amb més de 3 persones, es pot optar per una bonificació en el cànon de l’aigua. Per obtenir-la cal emplenar la sol·licitud que trobareu a la web de l’Agència Catalana de l’Aigua (www.gencat.net/aca) o a les nostres oficines.
Instruccions i requisits per a sol·licitar el cànon social, feu click a: + info
CALCI I DURESA DE L’AIGUA. Què són?
La duresa de l’aigua és deguda a la seva composició mineral, és a dir, a les sals naturals que conté: cations i anions com el calci, el magnesi, el sodi i els clorurs. La duresa és un component natural de l’aigua que evita la corrosió de les canonades actuant tanmateix de protector d’aquestes. Per a la seva eliminació existeixen diferents sistemes, un dels quals és la utilització d’unes resines d’intercanvi iònic que eliminen els cations de calci i de magnesi, i que anomenem descalcificadors. Quan a més del calci i del magnesi, es desitja eliminar el sodi i els clorurs, s’utilitza la tècnica de l’osmosi. Els clorurs i el sodi són els components de la sal comuna, que utilitzem diàriament per donar gust als nostres àpats.
El consum d’un litre d’aigua diari cobreix entre el 15 i el 25 % de les necessitats diàries en calci. Dissolt en l’aigua, el calci és absorbit i assimilat per l’organisme. Present en l’aigua freda, el calci precipita a partir del 60°C, per tant, per a limitar les incrustacions, cal regular la caldera a una temperatura entre 55 i 60°C.
La duresa es mesura en mg/l de CaCO3 (mil•ligrams per litre de carbonat càlcic). També es pot expressar en mmols/l de CaCO3 (mil·limols per litre de carbonat càlcic), en graus francesos (°F, TH), en graus alemanys (°DH, dGH) i en graus anglesos (°e).
Quan una aigua és rica en calç, diem que es tracta d’una aigua dura, com és el cas de l’aigua del municipi de Terrassa, i de tots els que s’abasteixen del riu Llobregat.
L’aigua de l’aixeta és la més controlada del món, es realitzen anàlisis les 24 hores del dia els 365 dies de l’any.
Davant una previsió de baixes temperatures, i per prevenir en la mesura del possible que les instal·lacions interiors d’abastament d’aigua en pateixin les conseqüències (aigua gelada a la canonada i per tant, falta de proveïment, canonades a l’aire lliure que poden rebentar, pèrdues en els aforaments i comptadors, etc.) informem i recomanem a les persones abonades:
- Deixar una aixeta oberta amb un petit rajolí d’aigua corrent durant la nit, recollint aquesta aigua en banyeres i cubells per tal d’aprofitar-la posteriorment.
- Abrigar i aïllar els comptadors, sobretot si són individuals, amb papers de diari, llana de fibra de vidre o altres materials aïllants.
- En cas de rebentament d’alguna canonada interior o del comptador, tancar ràpidament alguna de les aixetes de pas, ja sigui la del propi comptador o de la instal·lació general de l’habitatge. Cal avisar un instal·lador autoritzat per a la reparació de l’avaria o a nosaltres (TAIGUA) en cas que no es pugui tancar l’aigua pels seus propis mitjans o l’avaria sigui del comptador.
- En cas que es geli la canonada d’aigua o el comptador però no hagin arribat a rebentar, es pot intentar abocar aigua calenta o projectar aire calent per tal de restablir el servei, ja que la incidència, en la majoria dels casos, es troba a les instal·lacions interiors i no a la xarxa de distribució.
- Passada la onada de fred, revisa les instal·lacions interiors per comprovar que no hi hagi cap fuita i que es troben en bon estat.
- Per norma general, si no has de consumir aigua durant un període llarg de temps, tanca la clau de pas.
La sortida de la gestió dels comptadors de la factura de l’aigua i l’arribada a casa d’un nou rebut de Mina ha desorientat molts consumidors
La limitació de la vida útil dels comptadors d’aigua a dotze anys ha coincidit a Terrassa amb la segregació del rebut del manteniment de la factura de l’aigua i la decisió de l’empresa municipal TAIGUA de cobrir la disponibilitat dels dispositius de mesura de forma pública d’instal·lació i manteniment d’aquests equips. Com que a la ciutat fins ara el servei el prestava Mina, la situació ha generat molts dubtes en els consumidors, incrementats per un seguit de cartes que encara han despistat més els usuaris. Responem a un seguit de preguntes que volen aclarir aquest galimaties
Cal canviar obligatòriament el comptador als dotze anys? Com puc saber l’antiguitat? Des del 2019, el comptador s’ha de renovar quan s’arriba als dotze anys de la seva instal·lació o bé en cas d’avaria donat que no es pot manipular. Per saber l’edat de l’equip, es pot demanar a Mina o a TAIGUA la data de la instal·lació, L’empresa ha col·locat i fet el manteniment fins ara.
Què passa si el meu comptador té més de 12 anys i no el canvio? No realitzar la substitució del comptador, quan aquest arribi al final de la seva vida útil de 12 anys, té consideració d’infracció greu al Reglament del servei públic d’abastament domiciliari i estalvi d’aigua de Terrassa. Aquest fet pot ser sancionat amb multes entre 751 i 1.500€. TAIGUA informarà al gestor o propietari/a del comptador de la superació dels 12 anys.
Com puc saber si el meu comptador és de lloguer o de propietat? És una dada que figura en el contracte. Si no el tenim a mà, podem demanar una còpia a Mina.
Qui pagarà el nou comptador? Tant si el comptador és de lloguer com si és de propietat, i si s’ha pagat el contracte de gestió o lloguer durant els darrers anys, l’empresa que presta el servei, Mina, ha de substituir el comptador per un de nou sense cap cost. Si l’abonat decideix deixar de mantenir el contracte de lloguer o de gestió de comptador amb Mina, ha d’avisar amb 15 dies d’antelació i/o bé buscar una altra empresa privada que presti aquest servei o bé sol·licitar la cobertura del mateix públicament per part de TAIGUA.
M’ha arribat un rebut de Mina diferent de la factura de l’aigua. Per què? Des del 2018, la gestió de l’aigua a Terrassa és pública a través de l’empresa municipal TAIGUA, coincidint amb el final de la concessió de 75 anys a Mina. Amb acord amb l’Ajuntament, l’empresa privada va continuar gestionant el parc local de comptadors. El cost d’aquest servei ha figurat al rebut de l’aigua fins al gener de 2022, quan l’Ajuntament va decidir segregar aquest import de la factura. Des de llavors, Mina i la seva filial Servaigua cobren el servei en un rebut independent.
Per què? L’Ajuntament va acordar amb Mina la gestió temporal del parc de comptadors i l’acord ha finalitzat. Ara, TAIGUA incorpora l’opció pels abonats de que sigui TAIGUA i no únicament una empresa privada qui cobreixi la disponibilitat de l’aparell de comptatge (comptador).
Un cop substituït el comptador, estic obligat a continuar pagant un contracte de gestió o de lloguer? Segons la modificació del Reglament del Servei, ja no és obligatori que els abonats subscriguin un contracte de manteniment del comptador. Si decideixen deixar de pagar un contracte de gestió, cal comunicar a renúncia a Mina amb quinze dies d’antelació al següent rebut.
Continuaré rebent dues factures diferents a partir d’ara? Mentre els abonats mantinguin o contractin amb Mina o qualsevol altre empresa privada, sigui el lloguer del comptador, sigui un servei de garantia de reemplaçament, continuaran rebent dues factures corresponents de les empreses amb les que hagin contractat aquestes prestacions, i la factura de la cobertura del servei prestat per TAIGUA. Si per contra, transfereixen a TAIGUA la responsabilitat de fer-se càrrec dels dispositiu de comptatge (comptador), rebran només una factura amb l’especificació dels cost d’aquesta cobertura, afegida al cost de l’aigua.
Puc canviar d’empresa de manteniment ja? És clar. Es pot continuar amb Mina, contractar una altra operadora o bé renunciar a aquest servei, donat que ara és opcional, no obligatori. La decisió és voluntària. Cal tenir en compte que la companyia que presta el servei de gestió o lloguer de comptador, en aquest moment Mina, s’entén que ho fa per temps indefinit, fins que una de les dues parts denunciï el contracte. Si ho fa l’usuari. cal comunicar-ho amb 15 dies d’antelació.
Si necessito un nou comptador d ‘aigua, puc comprar un aparell nou allà on vulgui? Si. Sempre que sigui un equip homologat. Haurà de contractar també la instal•lació i no tomar-lo a manipular, donat que des del 2019 els equips no es poden “tocar”. Ara pot comprar-lo a Mina, amb qui pot contractar el servei de gestió, o a altres empreses del sector, A partir del mes de gener si transfereix la responsabilitat del comptador a TAIGUA, no cal que se n’ocupi ni de les compres ni substitucions per avaries en el futur, sense necessitat d’acudir al mercat privat.
Si la gestió de l’aigua és pública a Terrassa des de desembre del 2018, per què TAIGUA no gestiona els comptadors des d’un primer moment? La complexitat de la subrogació del servei, la plantilla, els usuaris i els equips va decidir l’Ajuntament a fer un traspàs “tranquil” i subcontractar temporalment a Mina com a proveïdora d’alguns serveis. Un d’ells va ser el del parc de comptadors. El contracte va finalitzar el gener i ara Mina actua com a empresa privada en un mercat obert que l’Ajuntament no ha suspès però que complementa oferint la possibilitat de que sigui una obligació coberta de forma pública i en consonància amb el projectes d’instrumentació i sensorització de la xarxa operada per TAIGUA.
UNA CARTA ALARMANT I UNA D’ACLARIDORA
Mina ha enviat aquest setembre una carta als usuaris en què informa que assumirà el cost del relleu dels comptadors per avaria o caducitat. Anteriorment, havia remes 20.000 factures informant que podria retirar els comptadors i incrementar els preus sense informar el client, text que va rectificar posteriorment.
(Contingut amb aclariments de l’art. del DIARI DE TERRASSA publicat el 12 d’octubre de 2022)
El REGLAMENT DEL SERVEI PÚBLIC D’ABASTAMENT DOMICILIARI I ESTALVI D’AIGUA DE TERRASSA, Capítol VIII, article 45, estableix les definicions i límits de les instal·lacions d’abastament, exteriors i interiors, i l’article 46, estableix les competències de les instal·lacions i preveu que:
- Correspon a l’Ens Gestor (TAIGUA) el manteniment i conservació de les instal·lacions exteriors d’abastament d’aigua Potable i
- Correspon a la persona usuària el manteniment i conservació de les instal·lacions interiors d’abastament d’aigua potable, posteriors a la clau de registre de l’escomesa.
No.
La persona propietària o llogatera haurà de contactar un instal·lador autoritzat per realitzar les correccions de fuites i tota mena d’anomalies que es puguin produir a la instal·lació interior.
Si NO TENIU el rebut domiciliat per banc o caixa, podeu fer el pagament de diverses maneres:
- A qualsevol caixer del BBVA, abans del dia indicat a la mateixa factura (període voluntari).
- A qualsevol oficina de Correus, abans del dia indicat a la mateixa factura (període voluntari).
- A les nostres oficines de Terrassa (Pl. de Jaume Jover, 1) en horari: de dilluns a divendres de 8,15 a 14 h. (dijous fins a les 15 h.) i dilluns tarda de 16 a 18 h. (excepte el mes d’agost).
- A “Pagar la factura on line”, a Tràmits i Gestions d’aquesta web, en aquest enllaç amb el codi web indicat a la factura.
- Per telèfon, mitjançant targeta de crèdit o dèbit, al 93 736 28 20
Si TENIU el rebut domiciliat per banc o caixa, rebreu un càrrec al compte corrent associat al contracte de manera automàtica.
Tant si la vostra entitat bancària ens retornés el rebut, com si no liquideu la factura dins del període voluntari (si no la teniu domiciliada), podeu optar per fer el pagament de les següents maneres, SEMPRE ABANS DE LA DATA INDICADA EN L’ESCRIT DE RECLAMACIÓ que haureu d’haver rebut:
- A qualsevol caixer del BBVA, abans del dia indicat en la carta d’avís que rebreu.
- A qualsevol oficina de Correus, abans del dia indicat en la carta d’avís que rebreu.
- A les nostres oficines de Terrassa (Pl. de Jaume Jover, 1) en horari: de dilluns a divendres de 8,15 a 14 h. (dijous fins a les 15 h.) i dilluns tarda de 16 a 18 h. (excepte mes d’agost).
- A “Pagar la factura on line”, a Tràmits i Gestions d’aquesta web, en aquest enllaç amb el codi web indicat a la carta d’avís que rebreu.
- Per telèfon, mitjançant targeta de crèdit o dèbit, al 93 736 28 20
Un cop passada la data límit, s’iniciarà la via de constrenyiment, i rebreu les oportunes indicacions de pagament des de l’Ajuntament de Terrassa.
- Sens dubte. L’aigua de l’aixeta és apta per al consum humà.
- L’aigua de l’aixeta és la més controlada del món, s’hi realitzen anàlisis les 24 hores del dia els 365 dies de l’any.
- Més info.
L’aigua de l’aixeta ofereix totes les garanties sanitàries per a ser consumida:
- La garantia del tractament a l’Estació de Tractament de l’Aigua Potable, on s’aconsegueix la desinfecció de l’aigua de consum.
- La garantia d’un control en continu de l’estat de l’aigua als dipòsits, abans de ser distribuïda.
- La garantia d’un control diari de l’aigua en distribució, en diferents punts de la xarxa.
L’aigua està analitzada permanentment durant tot el procés: captació, tractament, distribució i en el punt de lliurament a la persona consumidora, és a dir, a l’escomesa de l’edifici.
L’aigua s’analitza mitjançant sistemes de mesura en continu per una banda, i per l’altra, mitjançant analítiques realitzades en el Laboratori Ambiental de MPATSA (certificat segons la norma de gestió de la qualitat, ISO 9001, i acreditat segons la norma ISO 17025) on està garantida la fiabilitat i la precisió de les dades obtingudes així com la competència tècnica del laboratori, la norma de gestió ambiental, ISO 14001 i el Reglament EMAS (Sistema comunitari de gestió i auditoria ambientals) així ho demostren.
En les analítiques que es realitzen es verifica que l’aigua compleix els requisits de la legislació vigent, superant amb escreix el nombre de controls i valors reglamentaris exigits.
Telèfon exclusiu per a reclamacions relacionades amb el servei de subministrament d‘aigua, 900 720 053, de dilluns a divendres, de nou del matí a dues de la tarda.
Full oficial de reclamació/denúncia. Feu click a: + info
Què hem de tenir en compte amb l’aigua calenta sanitària (ACS) escalfada amb energia solar? info
La instal·lació del comptador ha de fer-se abans del 10 de desembre de 2021. Recordi que si no es fa, podria rebre una sanció, ja que l’incompliment d’aquesta obligació està tipificat a l’article 99 lletra m del Reglament com a infracció greu.
Quins avantatges tindrà en canviar a comptador d’aigua?
- Estalviarà aigua i no la malbaratarà.
- La factura serà més barata perquè pagarà només per l’aigua que consumeix i a un preu més baix.
- Rebaixarà la factura, si hi ha més de tres persones empadronades a casa, perquè es beneficiarà de l’ampliació dels trams de subministrament i del cànon de l’aigua.
- Sempre tindrà l’aigua que necessita.
- Tindrà una pressió constant d’aigua a les instal·lacions i els electrodomèstics i calderes funcionaran millor.
- Evitarà embussos i quedar-se sense aigua a casa.
- A més, el pas constant de l’aigua fa que sigui de major qualitat que l’estancada en un dipòsit, on calen tasques periòdiques de conservació, neteja i salubritat, especialment en èpoques d’altes temperatures, si es vol garantir les condicions necessàries de la instal·lació.
Són imprescindibles modificacions o reformes en la meva instal·lació domèstica? Sí, tot i que l’imprescindible és canviar l’aforament pel comptador, es poden fer diferents adaptacions de la instal·lació:
- Substituir només l’aforament pel comptador i mantenir tota la instal·lació interior amb el dipòsit, sempre que aquest tingui instal·lada una boia. Validar que la instal·lació suporti la pressió de la xarxa.
- Canviar la instal·lació fins a l’entrada del dipòsit, anul·lar el dipòsit, i mantenir la resta de la instal·lació interior de l’habitatge. Validar que la instal·lació suporti la pressió de la xarxa. Valorar la instal·lació d’un regulador de pressió.
- Canviar tota la instal·lació interior anul·lant el dipòsit, per tal de gaudir de la totalitat de la pressió de la xarxa a les aixetes de l’habitatge.
Es fa una visita prèvia de TAIGUA abans de fer el canvi? Un cop es fa la petició per part de l’abonat/da, Taigua fa l’estudi tècnic i respon amb l’aprovació del canvi. Llavors l’instal·lador autoritzat (lampista o llauner) de la seva elecció, fa la instal·lació i entrega el butlletí. TAIGUA fa una inspecció, i si la instal·lació és correcta, es planifica la substitució de l’aforament pel comptador.
Quant de temps es necessita per fer el canvi d’aforament? Un cop aprovada per TAIGUA la instal·lació del seu lampista o llauner, es planifica la substitució en els següents 10 dies laborables. En un dia queda fet.
Quina és la Tarifa per al canvi a comptador?
- Si viu en una casa (habitatge unifamiliar): 74,29 €
- Si viu en un bloc de pisos (per bateries o comptadors generals): 46,88 €
- TARIFA GRATUÏTA per a persones pensionistes i/o jubilades.
- Que inclou la Tarifa?. La tarifa inclou l’estudi, el nou contracte i l’execució de la nova escomesa que discorre per la via pública per enllaçar amb el comptador (la instal·lació del comptador i l’adaptació de la xarxa interior l’ha de fer un instal·lador professional i va a càrrec dels abonats).
- Com i quan es fa el pagament de la tarifa? Directament a TAIGUA quan es realitza el nou contracte amb el comptador.
Com pot demanar el canvi a comptador?
- A través de la pàgina web de TAIGUA, a tots els tràmits, en aquest enllaç
- Per telèfon: 93 736 28 20. Horari de 8 del matí a 7 de la tarda.
Es preveu un conveni de col·laboració amb el Gremi d’instal·ladors? No es preveu cap conveni amb el Gremi d’instal·ladors, degut a la gran variabilitat d’instal·lacions possibles, que fa inviable fer un preu estàndard. Els instal·ladors es posen en contacte amb TAIGUA per consensuar l’execució a fer i un cop realitzada, amb el butlletí, TAIGUA aprova el canvi d’aforament a comptador.
Més informació:
ESTAT D’ALERTA , restriccions 4/07/24
El 28 de juny de 2024 la Generalitat va decretar l’estat d’alerta per sequera. Des d’aquest moment, s’apliquen tot un seguit de mesures excepcionals que han d’adoptar els municipis entre les quals hi ha la limitació a 250 litres/persona i la reducció de l’ús agrícola, industrial i lúdic. A Terrassa, per tant, es duen a terme les següents restriccions pel que fa l’ús urbà de l’aigua:
Activitat | Restricció |
Eliminació de pols i matèria en suspensió a l’aire | Es prohibeix la utilització d’aigua per a l’eliminació de pols i matèria en suspensió a l’aire. |
Consums per a l’abastament de la població | Els volums lliurats per a abastament de població no poden superar una dotació màxima equivalent de 250 litres per habitant i dia, incloent-hi les fraccions servides des dels recursos propis municipals. |
Reg de jardins i zones verdes | El reg de jardins i zones verdes, tant de caràcter públic com particular, s’ha de fer només en l’horari de menys insolació (de 20 h a 8 h). La dotació per a reg ha de ser la mínima indispensable i s’ha d’adaptar en tot moment a les condicions de temperatura i humitat. Cal evitar el reg durant moments de pluja, ja sigui utilitzant sensors automàtics o mitjançant altres formes de supervisió del reg. En qualsevol cas, no es pot superar una dotació de 450 m³/ha/mes. El reg dels jardins particulars es pot fer, com a màxim, dos dies cada setmana. Les entitats locals han de determinar la pauta d’alternança. Per defecte, els habitatges amb numeració parella o sense numeració poden regar el dimecres i el dissabte, i els que tinguin numeració senar el dijous i el diumenge. |
Neteja de carrers, paviments, façanes i similars | Es prohibeix als particulars la neteja de carrers, paviments, façanes i similars utilitzant mànegues d’aigua o altres sistemes que utilitzin una làmina d’aigua per arrossegar la brutícia. La prohibició no inclou la neteja amb pal de fregar, amb galleda i esponja o amb sistemes de neteja d’alta pressió. Els serveis municipals han de fer la neteja amb la mínima despesa d’aigua indispensable i prioritzant, quan sigui possible, l’ús d’aigua no procedent de la xarxa d’abastament d’aigua potable. |
Ompliment de piscines | La utilització d’aigua per l’ompliment de piscines queda limitada als casos següents:
Aquestes limitacions no s’apliquen a les piscines d’aigua de mar que s’omplin i es buidin sense connexió a les xarxes d’abastament i de sanejament públiques. |
Fonts ornamentals, llacs artificials i altres elements d’ús estètic de l’aigua | Resta prohibit l’ompliment total o parcial de fonts ornamentals, llacs artificials i altres elements d’ús estètic de l’aigua. Com a excepció, en llacs artificials que facin de suport vital de vida aquàtica es permet el mínim ús de l’aigua imprescindible per mantenir-la. En qualsevol cas, s’ha d’estudiar i, si és viable, s’ha de realitzar el trasllat i/o la concentració de la vida aquàtica afectada a un entorn que n’asseguri la màxima supervivència amb el mínim consum d’aigua. |
Neteja de vehicles | La neteja de qualsevol tipus de vehicle queda limitada als casos següents:
|
Ús d’aigua en granges | L’ús en granges d’aigua procedent de la xarxa d’abastament d’aigua potable queda limitat a les quantitats necessàries per a l’abeurament i neteja dels animals, així com per a la neteja del recinte. Per a aquest darrer ús cal utilitzar només les quantitats imprescindibles per mantenir les condicions sanitàries i només en cas que no es disposi d’una font alternativa i exclusivament mitjançant sistemes de neteja a pressió o d’altres d’una eficàcia equivalent. |
Altres dubtes
Puc regar el pati i les plantes amb mànega o encara ho haig de fer amb regadora?
No hi ha cap limitació relativa al mètode de reg, si bé només es pot regar en l’horari de menor insolació (de 20h a 8h) amb la quantitat mínima indispensable adaptant-se a les condicions de temperatura i humitat i sense superar una dotació de 450 m3/ha/mes. El reg es pot realitzar, com a màxim, dos dies cada setmana.
Puc muntar una piscina inflable per a la canalla?
No es poden omplir piscines inflables, només en centres educatius, es permet l’ompliment complet o parcial de piscines desmuntables de capacitat inferior a 500 litres destinades al bany d’infants.
Puc omplir o reomplir amb aigua potable? No potable? Aigua de mar?
La utilització d’aigua per a l’ompliment de piscines queda limitada als casos següents:
- El reompliment parcial de piscines que disposin d’un sistema de recirculació de l’aigua, en les quantitats indispensables per reposar les pèrdues d’aigua per evaporació i neteja de filtres i per garantir la qualitat sanitària de l’aigua.
- El primer ompliment de piscines de nova construcció o l’ompliment que respongui a obres de rehabilitació de la piscina o de modificació del vas.
- En centres educatius, l’ompliment complet o parcial de piscines desmuntables de capacitat inferior a 500 litres destinades al bany d’infants.
- L’ompliment i el reompliment de les piscines de les instal·lacions juvenils inscrites en el Registre d’Instal·lacions Juvenils de la Direcció General de la Joventut.
- L’ompliment i el reompliment de les piscines d’ús terapèutic ubicades en hospitals i centres d’educació especial.
- L’ompliment i el reompliment de les piscines destinades al bany de persones que disposen d’una avaluació del grau de discapacitat en la qual consta que pateixen alteracions de la conducta.
- Les anteriors mesures són aplicables a qualsevol tipus d’aigua (aigua potable, no potable, de mar…)
Puc fer jocs d’aigua amb la canalla?
No hi ha prohibicions per realitzar jocs d’aigua, però en cas de fer-ne, cal fer un ús responsable de l’aigua.
Es poden regar els horts urbans?
Les mesures aplicables al reg d’horts urbans son les mateixes que pel reg de zones verdes, jardins i patis: es pot regar en l’horari de menor insolació (de 20h a 8h) amb la quantitat mínima indispensable adaptant[1]se a les condicions de temperatura i humitat i sense superar una dotació de 450 m3/ha/mes. El reg es pot realitzar, com a màxim, dos dies cada setmana.
I a casa, com puc estalviar?
- Tanca l’aixeta mentre t’ensabones, afaites o et rentes les dents. Cada minut oberta gasta 10 litres.
- Col·loca reductors de cabal a les aixetes. Pots estalviar fins un 50% d’aigua.
- Les dutxes, que no superin els 3 minuts. Cada minut es gasten entre 8 i 15 litres.
- Aprofita l’aigua de dutxa fins que s’escalfa. La pots utilitzat per al vàter o per regar. (Tingues una galleda a prop)
- El vàter no és una paperera. Cada descàrrega aboca 10 litres. (Posa-hi una paperera a prop)
- Instal·la sistemes de doble descàrrega a la cisterna.
- Omple bé la rentadora i el rentavaixelles i fes servir programes d’estalvi.
- Recull l’aigua de pluja per regar, fregar el terra…
- Repara aixetes, cisternes, canonades. Tingues cura de la instal·lació interior… Una aixeta que goteja perd 30 litres al dia.
- Rega les plantes a les hores de menys insolació, amb sistema de degoteig o regadora.