Categories
General

El 15 de febrer, es va celebrar a la Sala de Conferències de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa(ESEIAAT, UPC) la jornada sobre els beneficis/costos dels TELECOMPTADORS D’AIGUA.

Aquesta jornada, presentada per Lluïsa Melgares, 3a Tinenta d’Alcalde de l’àrea de Territori i Sostenibilitat, i presidenta del Consell d’Administració de TAIGUA, va ser una activitat del Observatori de l’Aigua de Terrassa (OAT), òrgan participatiu municipal de Terrassa que té un funcionament autònom, que promou uns valors de l’aigua que es concreten a assumir-la com una responsabilitat pública, com un bé natural essencial i indispensable per a la vida i els seus ecosistemes, i com un dret humà que s’ha de garantir a tothom.

Motivació

L’OAT va presentar una proposta ciutadana que es va aprovar per unanimitat al Ple del Ajuntament de Terrassa (25/2/2022) perquè el servei i gestió del aigua a Terrassa sigui el màxim d’eficient, sostenible i òptim. Es proposava la posada en marxa d’un conjunt de propostes de projectes estratègics d’innovació per tal de dotar d’un sistema de mesura (telemesura) i control de tota la xarxa d’aigua, de sistemes intel·ligents de detecció de fuites i de models fiables d’operació i de predicció de noves instal·lacions. En aquesta línia, el grup de Projectes i Medi Ambient de la OAT volem promoure una jornada de reflexió i posicionament sobre els beneficis i costos dels telecomptadors d’aigua.

Objectiu de la jornada

Es tractà d’analitzar la importància que suposa el reemplaçament dels comptadors mecànics d’aigua per comptadors digitals que permetin la telemesura dels consums d’aigua en una ciutat com Terrassa. Es van analitzar els beneficis i costos de la implantació dels telecomptadors des del punt de vista dels ciutadans i empreses consumidors d’aigua. Des del punt de vista de la empresa gestora del subministrament del aigua. I també, des del punt de vista del Ajuntament que ha d’aplicar mesures restrictives de consum en cas de situacions de sequera i que disposa d’un portal d’informació ciutadana. Diverses ciutats, que tenen plans avançats d’implantació de telecomptadors d’aigua presentaran les seves experiències reals i el grau d’acceptació ciutadana i de les conseqüències d’aquest canvi, que podran ser de gran utilitat per la futura implantació dels telecomptadors a Terrassa.

Assistents

Aquesta jornada que va registrar una molt bona assistència, era oberta gratuïtament a tota la ciutadania, entitats gestores de xarxes d’aigua i ajuntaments interessats en conèixer/opinar sobre els beneficis dels comptadors d’aigua per una gestió eficient del aigua urbana.

Joseba Quevedo (OAT i UPC) va presentar la jornada i va centrar el tema sobre els telecomptadors d’aigua. Seguidament,  Raquel Compta (Aigües de Mataró), Albert Roca (Aigües de Reus) i Adrià Salvans(AVSA, Vic), van presentar les seves experiències en aquest equipament. Posteriorment, Jordi Cabot Cap de l’Àrea de Planificació i Tecnologia de TAIGUA, va presentar la proposta prevista per TERRASSA i una Taula rodona sobre els beneficis/costos/eficiència de la implantació de telecomptadors d’aigua amb la participació d’en Ramon Vázquez, gerent de TAIGUA, i la resta de ponents, moderats per Ramon Pérez (OAT, UPC) va posar fi a una més que interessant jornada.